Vaktherapie Beeldend 
Hier is het; de plek om jezelf uit te dagen.


Werkvormen algemeen: 


Textiel en verf:

Tweedimensionaal

Wandkleed

Knoopwerk


Klei:

Met mal (geeft steun) voor het maken van schalen. 

Zonder mal voor het maken van vrije vormen zoals beeldjes, vazen en schaaltjes.


Fotografie:

Natuur en landschap 

Stilleven 

Portret

Foto's gebruiken om na te schilderen of om perspectieven te bekijken. Welk beeld wil je verscherpen of welk beeld springt het meest naar voren? 


`Bouwen aan flexibiliteit’ is een beeldende interventie die specifiek gericht is op het ontwikkelen van flexibiliteit in denken en doen bij personen met ASS. De interventie wordt in 3 fasen van 2 sessies aangeboden. 

Hoofddoel van de interventie is het ontwikkelen van meer flexibiliteit in het omgaan met materialen, waardoor je meer grip kan krijgen op veranderingen in je omgeving en tijdens interacties met anderen. 

De interventie Bouwen aan flexibiliteit kan geïndiceerd worden: 

  • Als je snel van streek raakt of moeilijk went aan nieuwe situaties (lessen, leraren, groepen, vrienden) of als de plannen gewijzigd worden. 
  • Ook als je de neiging hebt om je te blijven verzetten tegen veranderingen van routine, eten, plaatsen, etc. 
  • Als je een probleem steeds op dezelfde manier blijft benaderen ook als dit niet werkt. 
  • En tenslotte als je te veel na denkt over hetzelfde onderwerp (Cuyle, 2019). 

Affect regulerende beeldende vaktherapie ter vermindering van gedrags- en emotionele problemen bij kinderen  van 4 t/m 12 jaar met problematische gehechtheid (Bosgraaf, Pattiselanno & Spreen, 2017)

  • Gevoelens herkennen.
  • Gevoelens ordenen.
  • Gevoelens koppelen aan gedrag.
  • Gevoelens reguleren. 

 In samenwerking met de therapeut worden tijdens het werken met verschillende materialen en opdrachtjes de gevoelens en spanningen gereguleerd. Het kind/adolescent durft daarom te experimenteren met handelingen en bijkomende gevoelens. (Ende, v.d. W.G. &Vlugt, v.d. S.,et al (2016)).


Mentaliseren betekend dat we betekenis geven aan zowel ons eigen gedrag als dat van de ander op basis van wat wij denken dat er achter het gedrag zit. Gevoelens, bedoelingen en verwachtingen spelen zich in ons hoofd af.

 

Schematherapie(in groepjes)

Inzicht krijgen in gevoel, gedrag en gedachten.

Verwerken van het verleden.

Ruimte voor eigen behoeften.

Werkvormen:

Soul Collage

Kaarten gebruiken voor imaginatie.


Emoties leren uiten + reguleren volgens 7 stappen.

  • Een werk maken (keuze uit diverse materialen).
  • Observeren.
  • Oordeelvrij beschrijven.
  • Beleving beschrijven en daarbij je gevoel.
  • Interpreteren zonder veroordeling en accepteren hiervan.
  • Opnieuw vormgeven of veranderen? Ontstaan van een hernieuwde visie.
  • Aandacht richten en effectief zijn.

Online therapie
• Beeldend dagboek.
• Portrettekenen vanaf beeld.
• Imaginatie (vertaling van herinneringen en mogelijkheden) en aan de hand daarvan beeldend werken.
• Belangrijke ervaringen in beeld brengen.


Workshops

Beeldje maken van speksteen.

Wol vilten.

Spinnen.

Haken van een Granny Squares.